miércoles, 7 de octubre de 2015

Més apunts

Arrel de l' entrada anterior que vaig publicar ahir de les estones de pati a l'escola, el seu ús i la seva rellevància en la vida escolar, vull posar-hi una mica més de salsa i apuntar projectes reals .

En primer lloc, m' ha agradat molt aquesta imatge:

                          

http://www.slideshare.net/gemura/projecte-descola-el-pati-1516016
M' agrada perque és una información molt visual i vital per a treballar de forma cooperativa amb tot el grup-classe aquells aspectes que passen en les estones de pati i que cal incedir. Equitativament els punts a millorar com els punts a cel.lebrar, aquelles conductes que són necessàries redirigir i aquelles conductes que són necessàries optimitzar i potenciar la seva repetició mitjançant l' elogi, la felicitació.


Una bona reflexió també ho és aquest article , ja del 2014, aquí deixo l' enllaç:

Després de llegar-me'l extrec unes conclusions per a mi són repetitives d' un pensament lògic, vull dir que, un pati ha d' incloure en el seu espai i temps un ventall d' oportunitats per a tot l' alumnat, des de infantil fins a l' últim curs de primària. Per a poder satisfer i motivar la creativitat, el joc , la descoberta ha de ser adequat a les seves necessitats.
No us ha passat  que passejant pel poble o la vostra ciutat , hi ha diversitat de parcs "infantils", aquells que están suposadament pensats pel joc dels nen/@s. He vist parcs on el sol hi dóna a dojo , les estructures de plàstic (tan boniques i ben fetes) cremen i no hi ha vida perque no és adequat tot i que sí és molt bonic. O també aquells parcs o zones infantils que el terra és de ciment , o qualsevol altre material dur, no hi ha vegetació, l' oportunitat de joc és a través de les pròpies estructures sense donar lloc a la pròpia inciativa i sí a la repetició exemplificada del joc repetitiu.
Qui no ha anat o viu en zona de vegetació, sigui montanya, camp, tros de terreny, .... qui no ha jugat a fer "pastetes" aigua i sorra ..... qui no ha creat figures, carreteres, camins o volcans amb pedretes......., qui no ha intentat escalar el tronc d' un arbre....., qui no ha buscat formiguetes, bitxos o intentat atrapar papallones......, qui no ha creat un món imaginari amb un tros de tela, una capsa de cartró, pots de plàstic, rodes......
Crec igual que en l'article que cal mirar la zona de pati amb ulls de nen/@.

http://blocs.xtec.cat/direccioescolajosepgras/2014/04/10/mirem-el-pati-amb-ull-dinfant/



Tot i que aquest és un altre tema , centrat més en el que seria una biblioteca al aire lliure, m' ha fet pensar i recordar la meva propia experiencia en una fira medieval en el meu poble natal i tot junt crec que seria una iniciativa interessant.

http://www.patidellibres.com/qui-som.php

Jo ho concreto a la meva propia idea, sóc autèntica "rata de biblioteca" tinc predilecció pels llibres, per la lectura, per la seva màgia i la seva gran potencialitat educativa que té. Partint d' aquí considero que la mateixa falta d' interés de la lectura en els alumnes o en part dels alumnes és que no han descobert de forma adequada aquesta gran màgia. És com si volguessim vendre un producte i l' embolcall és horrorós, poques persones en voldràn. En aquest cas es tracta de donar l' opció de forma totalment voluntària a accedir a la lectura. Aquesta imatge de la mateixa página web de la  llibreria és la projecció de la
meva idea:

 En les estones de pati, una persona crea un clima de calma, relax  al voltant de llibres, una petita llibreria móbil on gaudir de la lectura. Lectures en veu alta , teatralització de les lectures. zona ilimitada i lliure.
Quan deia que feia també ús dels meus records d' una fira medieval, em referia a un any a Calella a la plaça Esglèsia van fer una fireta medieval i, recordo, una zona amb fardells de palla que eren per seure. Crec que creen un clima més autèntic, més preparat per d' alguna manera enganyar a  la ment per accedir a aquesta "màgia" , és com si trencar amb la realitat mitjançant elements decoratius que ajuden a la ment a obrir-se a alguna cosa nova. També teles penjades als arbres a forma de toldos improvisats per evitar el sol, teles o paravents creats amb canyes lligades , tot és un a més a més per crear aquest clima i alhora fer-lo atractiu, interessant per els propis alumnes volguen estar una estoneta durant l'estona d'esbarjo en aquesta "llibreria a l' aire lliure".



Aquest tema m' apassiona i no em canso de buscar-ne informació i crear les meves propies reflexions.
Crec que és un espai i un temps totalment desaprofitat i que és un focos educatiu bàsic.

No hay comentarios:

Publicar un comentario